lørdag 23. mai 2015

Marsipankake til pappa

Har bakt marsipankake til pappan min som feiret bursdagen sin i dag, og siden han spiller piano, så syns jeg det passet fint med tangenter. Ikke kaken jeg er aller mest stolt av utseendemessig, men smaken var god, og ideen også. Jeg har bare en tendens til å ha på litt mye fyll, og så sverger jeg til kun krem, hadde vært enklere å dekke kaken med smørkrem, men smaken er liksom det aller viktigste, syns jeg da. Jeg dynker sukkerbrødet med tynt bringebærsyltetøy og fyller kaken med ett lag bringebærkrem og ett lag vaniljekrem, og trekker den med billig marsipan fra matbutikken, den er aller best å jobbe med, type first price eller de andre kjedenes billigprodukter. 

Her er oppskriften på sukkerbrødet, den lykkes man med hver gang: 

Til en 28cm stor form: 
8 egg 
350 g sukker 
7 ss potetmel 
2 2/3 dl hvetemel 
1 ts bakepulver 


Pisker egg og sukker til eggedosis, i ca 5-10 min og sikter det tørre to ganger og har det i eggedosisen. Blander alt godt med kjøkkenmaskina. Har du bare miksmaster bør du røre det inn for hånd for å ikke slå sammen eggene. Stekes midt i ovnen ved 160 grader i ca 45 minutter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar