onsdag 19. juni 2013

Barnebursdag

Jeg husker da jeg var liten og feiret bursdag. Det var så utrolig spennende å se på mamma og pappa ordne bursdagskake, handle inn og planlegge feiringen. Vi koset oss med å skrive innbydelser, og det var så stas å dele de ut på skolen. Nå var det endelig MIN tur til å feire bursdag. (jeg har bursdag 27. desember, så har liksom alltid vært en av de siste...)

Mamma og pappa planla flere leker, og alle mine bursdager ble feiret på starten av nyåret, så vi knuste alltid pepperkakehuset denne dagen. Det var tradisjon at alle jentene hylte det høyeste vi kunne da pappa kom med hammeren og knuste.

Jeg elsket bursdagsfeiringer så mye, at da jeg fylte 18 hadde jeg barnebursdag igjen. med pølser og kaker og hatter. Ja, jeg er barnslig, bursdag er stas!!
 
Så leste jeg en artikkel i Budstikka om dagens bursdagsfeiringer. Hvordan foreldrene ved en skole i Asker har gått sammen og blitt enige om feiringen av barnas bursdager. Barna får én felles gave av alle gjestene. Denne kjøper foreldrene til bursdagsbarnet inn selv. Feiringen foregår i skolens gymsal, hvor alle barna som har bursdag samme mnd feires samme dag...

Blir ikke dette for enkelt?? Koster det så mye energi å planlegge bursdag for barnet? Så klart har ikke alle plass til å ha feiringen hjemme i stua, men man kan da også være ute, og man kunne sikkert fått låne gymsalen til skolen da også. Men å samle alle barnas bursdager til en dag i måneden syns jeg blir litt leit jeg. Jeg kan forstå at de ønsker å sørge for at ingen skal holdes utenfor, men det finnes da andre måter å gjøre det på. Jeg syns alle fortjener å feires litt den dagen de fyller år. Og jeg syns foreldrene kan ta seg bryet med å finne gave til alle bursdagsbarna, det er jo gøy for barna å GI også.

Nei jeg håper virkelig at jeg får feire guttene mine sin bursdag på skikkelig vis! Bro bro brille og pakkeleken, pølser og hjemmelaget sjokoladekake!

1 kommentar:

  1. Her i huset er tradisjonen rundt bursdag slik som du beskriver. Det bakes kake, spises pølser, fiskes etter godtepose. Vi sloss litt mot trender som bergbys, eventyrparken, kino og bading. Men jeg synes nå den tradisjonelle bursdagen er best.

    SvarSlett